Een webbouwer is geen marketeer en een marketeer is geen webbouwer.
Vaak worden de taken van een webbouwer en een marketeer door elkaar gehaald. Er is zeker een bepaalde overlap tussen deze twee expertises, maar er zijn ook grote verschillen. Een goede website is de basis voor online succes, maar een fantastische marketingstrategie kan stranden op een technisch gebrekkige site.
Dit is het verhaal van een van mijn klanten.
Deze klant werd een jaar geleden benaderd door een bekend marketingbureau. Tijdens het gesprek is de klant overgehaald om een complete marketingcampagne op te zetten en meteen ook de website te vernieuwen. Er worden gouden bergen beloofd en de klant gaat overstag.
Nu, een jaar later, neemt de klant weer contact met me op. Of ik het beheer van de “nieuwe” website weer op me wil nemen. De overstap naar het marketingbureau is verre van vlekkeloos gegaan en de gouden bergen die waren beloofd bleken kuilen te zijn.
Natuurlijk wil ik deze klant weer helpen en neem ik het beheer van deze website over. Na wat controles en onderhoud blijkt dat de website technisch niet zo best in elkaar zit. Ik zie foutmeldingen, verlopen licenties en achterstallig onderhoud. Het is duidelijk dat dit marketingbureau het bouwen van websites er maar een beetje naast doet.
Hoewel de “oude” website van jaren eerder zeker aan verbetering toe was vond de klant deze beter dan de website die er nu staat. Pech gehad en zonde van de investering!
Dit voorbeeld geeft goed aan waarom het belangrijk om de juiste expertise in te schakelen. Een marketeer bel je voor het bereiken van je doelgroep en het genereren van leads. Een webbouwer bel je voor het bouwen van een technisch goede website.
De sleutel tot succes ligt in de samenwerking tussen deze 2 partijen.
Voor deze klant ga ik binnenkort een nieuwe website bouwen zonder overbodige poespas.
Een helder verhaal met een snelle, veilige en duidelijke website.