Ga naar de inhoud

Wat is een goed thema voor mijn webshop?

  • 3 min read

Dit is een vraag die ik vorige week heb ontvangen op Instagram.

Welk thema past het best bij jouw webshop? Er zijn zoveel thema’s beschikbaar, dus hoe kies je een goed thema? Even Googlen op de woorden “WooCommerce Theme” levert een hele lijst met resultaten op waar je nog geen wijs uit kunt.

Hoe kies je een thema?

Ik denk dat je jezelf een aantal vragen moet stellen om een keuze te maken.

  1. Wil ik een blockeditor gebruiken (Beaver Builder, Divi, Elementor Pro of anders)?
  2. Welke plugins ga je gebruiken?
  3. Wat wil je betalen voor aanschaf en support?

Dit zijn zomaar een aantal vragen waarmee je je keuze in het aantal WooCommerce thema’s kunt beperken.

Wanneer je in je webshop gebruik wilt maken van een blockeditor zoals Elementor, dan is dat een zoekcriterium voor je. Niet alle thema’s zijn geoptimaliseerd voor het gebruik van Elementor.

Ook de compatibiliteit met andere plugins kan een overweging zijn. Wil je je webshop bijv. meertalig maken met een plugins als WPML, kies dan een thema die standaard WPML ondersteunt. Dit voorkomt irritatie en tijdverlies tijdens het ontwikkelen van de webshop.

Als laatste kun je de keuze maken voor een gratis of een betaald thema. Ben je zelf goed in staat om een thema naar je hand te zetten, dan zijn er voldoende gratis thema’s te verkrijgen. Maar ben je nieuw met het bouwen van een webshop of heb je er nog niet veel verstand van, dan kan het heel handig zijn als je een thema aanschaft met betaalde support. Op deze manier kun je altijd terugvallen op de ontwikkelaar om je vragen beantwoord te krijgen.

Wat is nog meer belangrijk?

Zorg er in ieder geval voor dat het thema responsive is. Een responsive thema zorgt ervoor dat de website ook op mobiele apparaten zoals smartphones goed te bekijken is. Dat is natuurlijk essentieel voor jouw webshop! Veel van jouw klanten gebruiken hun smartphone om online te shoppen.

Zorg dat jouw klant jouw webshop weet te vinden!

Wat je absoluut NIET mag vergeten is dat je er wel voor moet zorgen dat jouw klant jouw webshop weet te vinden. Maak reclame, wees zichtbaar op social media, zoek uit waar jouw doelgroep zit en spreek ze aan.

Je kunt nog zo’n goede en mooie webshop hebben, als er geen klanten komen heb je er niets aan.

Gratis adviesgesprek

Het opzetten en lanceren van een webshop kan erg complex zijn. Daarom is het verstandig om dit niet helemaal alleen te doen. Krachtig Online helpt diverse ondernemers met de ontwikkeling, het beheer en uitbouwen van hun webshop. Wil je weten hoe?

Maak dan gebruik van het Gratis Online adviesgesprek.
Ik ben erg benieuwd naar jouw verhaal, jouw ambitie en wil je graag helpen om een goede start te maken met jouw webshop.