Je kunt niet de oplossing hebben voor iedereen. Als ondernemer weet je dat eigenlijk wel, maar sta je daar niet zo bij stil. Zeker voor startende ondernemers is het vaak lastig om een doelgroep te formuleren. Je wilt immers niemand uitsluiten, want dan loop je omzet mis.
Het formuleren van een doelgroep is belangrijk
Als je weet welke gezamenlijke kenmerken de personen in jouw doelgroep hebben, dan weet je ook hoe je ze kunt raken. Welke problemen hebben ze, met welke frustraties en angsten lopen ze rond? Als je dat goed in kaart kunt brengen, dan kun je ook specifieke oplossingen voor ze aanbieden.
Met deze kennis heb je een begin om goede content te schrijven voor jouw website of webshop. Op basis van jouw doelgroep kun je ook gerichter content maken voor sociale media waardoor je sneller betere conversies kunt behalen. Het kost even wat tijd en denkwerk, maar het is zeker de moeite waard!
Vind je het moeilijk om een doelgroep te bepalen?
Dat is niet zo vreemd. Je bent ook niet de enige die dit moeilijk vindt.
Een doelgroep bepalen doe je door goede keuzes te maken. Dat is voor veel mensen lastig omdat ze de gevolgen niet goed kunnen overzien. Daarom geef ik regelmatig de workshop “Bepaal jouw ideale klant”.
Tijdens deze workshop gaan we samen op zoek naar jouw ideale klant en hoe je deze klant kunt bereiken. Dit geeft je nieuwe inzichten over jouw bedrijf en hoe je je marketing kunt inzetten.